Dominion: Seitsemän vuorta

Eräs platypismin kantavista teemoista oli Khristoforoksen halu laatia filosofinen ja hengellinen kehys Abrahamilaisen orjamoraalin*, kristillisten valheiden ja kaksinaismoralismin kritiikille.

*Orjamoraali on leimaava, loukkaava ja väkevä termi. Khristoforos käyttää termiä hieman eri merkityksessä, kuin Nietzsche – Hobbesin filosofiaa mukaillen. Se kuvaa valintaa, jossa yksilö luovuttaa autonomiansa ja suvereniteettinsa hengelliselle liikkeelle, kirkolle, poliittiselle ideologialle tai näiden hybridille ja alistuu koodille (muodon pakolle). Ryhmässä yksilön kriittinen äly liukenee joukkomieleen (esim.. Gustave Le Bon, Dietrich Bonhoeffer, Carlo M. Cipolla). Luovuttaessaan älyllisen suvereniteettinsa uskonnolliselle tai ideeologiselle ryhmälle, yksilö toimii usein omia ja oman viiteryhmänsä intressejä vastaan. Tekstissä orjamoraalia käytetään tässä merkityksessä.

Dominion theology, 7MM ja Project 2025 eivät edusta orjamoraaliin alistumista, vaan vallan ja arvomaailman kristillistämistä. Tämä ei johda herramoraaliin, vaan uskonnollisen tai poliittisen ääriliikkeen toteuttaman muodon pakon (Formae Tyrannis) vahvistumiseen koko yhteiskunnan tasolla. Koodi, joka rajoittaa ääriliikkeen jäsenten kriittistä ajattelua, halutaan tehdä vallitsevaksi.

Dominio, 7MM ja Project 2025 lienevät tuttuja oikeistokristillisissä poliittisissa ympyröissä ja herännäislahkoissa, mutta monille maallikoille ja tapakristityille termit ovat vieraita. En tunne aihetta pintaa syvemmältä, joten laadin jutun tekoälyä ja Wikipediaa hyödyntäen.

Dominion ja 7MM

Ohjaako Yhdysvaltojen nykypolitiikaa 7MM? Project 2025 sivuaa läheisesti Dominio- ja 7MM-ohjelmia. Suomessa väestönvaihtoteorialla pelottelevat tahot ovat ehkä sisäistäneet ainakin osia kristillisen dominio- ja 7MM-periaatteista (–> kamppailu antikristillisiä voimia vastaan).

Dominion theology (suomeksi “vallankäytön teologia” tai “valtakunta­teologia”) on termi, jota käytetään kuvaamaan kristillistä liikehdintää tai teologista koulukuntaa, jonka mukaan kristittyjen tehtävänä on hallita tai käyttää vaikutusvaltaa yhteiskunnan tärkeimmillä osa-alueilla. Wikipedia toteaa:

“Dominion theology … is a group of far-right Christian political ideologies that seek to institute a nation governed by Christians and based on their understandings of biblical law.”
Sana “dominion” viittaa sanoihin “herruus”, ja“vallankäyttö”. Esimerkiksi The King James Bible-käännöksessä 1 Moos. 1:28 käytetään ilmaisua “have dominion over…”

Keskeisiä piirteitä ovat:

Dominion theology ja 7MM velvoittavat kristityt osallistumaan aktiivisesti julkiseen, poliittiseen ja kulttuuriseen vaikuttamiseen. Tavoitteena on yhteiskunnan eri sektorien, instituutioiden ja järjestelmien (laki, talous, kulttuuri, koulutus, kasvatus, politiikka) valtaaminen ja kristillinen uudelleenmäärittely  Raamatun periaatteiden mukaisiksi.

Osa opeista on radikaalimpia (esim. theonomy – lain hallinta Vanhan testamentin perusteella), osa lievempiä (kulttuurivaikuttaminen).

Ohjelma liittyy Jumalan maanpäällisen valtakunnan valmisteluun.

Seven Mountain Mandate

Seven Mountain Mandate (7MM) on yksi dominion-teologian kehityssuunnista, erityisesti karismaattisessa/pentekostaalisessa kentässä. Lyhyesti: ohjelma on, että kristittyjen tulee vaikuttaa seitsemällä keskeisellä yhteiskuntaa muokkaavalla “vuorella” tai “vallankäytön kentällä”.

Wikipedia määrittelee:

“The Seven Mountain Mandate … is an evangelical religious group … that believes God has tasked his followers with installing Christian values in seven key pillars of society.”

Got Questions-sivulta:

“Those who follow the seven mountain mandate speak of ‘occupying’ the mountains, ‘invading’ the culture, and ‘transforming’ or ‘taking back’ society.” GotQuestions.org
Näiden “vuorten” listaus vaihtelee hieman, mutta tyypillisesti:

  1. Perhe /families
  2. Uskonto/Kirkko (religion/church)
  3. Koulutus (education)
  4. Media
  5. Taide & viihde (arts & entertainment)
  6. Liiketoiminta/talous/business
  7. Hallinto/government (mukaan luettuna usein puolustus/armeija)

Yhteys dominion-teologiaan tulee siinä, että 7MM kertoo strategian/tiekartan siitä, miten yhteiskuntaa tulisi kristillisesti “vallita” tai vaikuttaa. Indiana Public Media+1

Historia ja juuret

Varhaiset juuret

Vaikka termi “dominion theology” on melko moderni, sen teologiset juuret löytyvät historiasta: esimerkiksi kristillisen ajattelun piirissä on aina ollut ajatus kristittyjen keskeisestä roolista yhteiskunnassa, yhteiskunnan uudistamisesta jne. Abraham Kuyper (1837-1920) hollantilainen reformoitu teologi puhui laajasti kristillisen uskon vaikutuksesta kaikilla elämänalueilla.

Varsinaisena liikkeenä dominion-ajattelu kasvoi 1900-luvulla, erityisesti 1970-80-luvuilla Yhdysvalloissa. Tutkielma Bangor Universityssa kuvaa:

“This dissertation examines ‘dominion theology’ from its roots in eschatological thinking … through the Reformation … into the late modern period.” Bangor Research

Kehittyminen 1970-lukulta eteenpäin

1970-luvulla, evankelikaalisessa kristillisessä maailmassa Yhdysvalloissa, alkoi korostua ajatus, että kristittyjen rooli ei rajoitu vain kirkkoon tai hengelliseen elämään, vaan kulttuuriin ja julkiseen elämään. Tähän liittyivät mm. lähetystyö, kulttuurin muokkaus, koulutuksen ja mediavaikuttamisen lisääntyminen.

1980-90-luvuilla ja 2000-luvulla dominionistiset ajatukset saivat näkyvyyttä protestanttisten reformoitujen ja karismaattisten liikkeiden piirissä. Rushdoony, North, Bahnsen olivat teologisesti merkittäviä nimiä teonomian ja kristillisen yhteiskuntateorian kehittäjinä.

Latinalaisessa Amerikassa dominion-teologia on ollut yhteydessä evankelikaalisen liikehdinnän ja poliittisen aktivoitumisen kautta.

Seven Mountain Mandate: historia

7MM-ajatus sijoittuu tarkemmin 1970-luvulle, kun Bill Bright (Campus Crusade for Christ) ja Loren Cunningham (Youth With a Mission) väittivät saaneensa jumalallisen ilmoituksen vuonna 1975, jonka mukaan kristittyjen tulisi vaikuttaa yhteiskunnan seitsemällä “vuorella”.

1990-2000-luvulla ajatus vahvistui karismaattisessa kentässä, erityisesti C. Peter Wagnerin kautta, joka liitti sen New Apostolic Reformation (NAR)-liikkeeseen. Times Union+1

2000-luvulla on julkaistu kirjallisuutta (esim. Invading Babylon: The 7 Mountain Mandate, Wallnau & Johnson), ja ajatus on levinnyt myös poliittisesti. RNS

Yhteenveto historiasta

  • Juuret: kristillinen ajatus yhteiskunnallisesta osallistumisesta ja “vallasta” (esim. reformation, Kuyper)
  • 1970-luvulla evankelikaalisessa kentässä nousi dominionistinen ajattelu
  • 7MM syntyi kristillisten liikkeiden sisällä “jumalallisena ilmoituksena” vuonna 1975
  • 1990-2000-luvulla ajatus institutionalisoitui ja aktivoitui poliittisesti karismaattisessa kentässä
  • Nykyään 7MM ja dominion-ajattelu ovat osa keskustelua kulttuurin, politiikan ja kristinuskon rajapinnoilla (Vrt. Project 2025.)

Seven Mountain Mandate – synty, kehitys ja rakenne

EBSCO Researchin mukaan:

“The Seven Mountain Mandate … was founded in 1975 by … Bill Bright and Loren Cunningham. … They said God had given them the same message … to reclaim the ‘seven spheres of society’.” EBSCO

GotQuestions kertoo:

“Lance Wallnau coined the term seven mountain mandate and is one of its prominent teachers.” GotQuestions.org

Kehityksessä näkyy seuraavaa: alkuperäinen ajatus missionäärisestä vaikuttamisesta muuttui ajan myötä strategisemmaksi kulttuuri-vaikuttamiseen ja jopa vallankäytön suuntaan.

The Good Men Project toteaa:

“Since 1996 … Bill Johnson … and Johnny Enlow … reshaped it into a more aggressive, political and spiritually militant approach.” The Good Men Project

Rakenne – mitä ovat “seitsemän vuorta”?

Tyypillisin lista on:

  1. Uskonto/kirkko (Religion)
  2. Perhe (Family)
  3. Koulutus (Education)
  4. Media
  5. Taide & viihde (Arts & Entertainment)
  6. Liiketoiminta/talous (Business)
  7. Hallinto/valtio (Government)

Ajatuksena on, että kristittyjen pitää olla aktiivisia näillä kaikilla “kukkuloilla” tai sektoreilla, jotta yhteiskunta muuttuu kristillisten arvojen mukaiseksi ja Jumalan valtakunta voi laajentua. GotQuestions.org+1

Miten 7MM toimii käytännössä?

  • Kristittyjen rohkaistaan hakeutumaan ammatteihin ja asemiin, joissa he voivat vaikuttaa näillä sektoreilla.
  • Käytetään terminologiaa kuten “vallata”, “valta”, “muuttaa kulttuuri”, “spyriittinen sota” etc.
  • Liike- ja kulttuuristrategiat sekä uskonnollinen aktivismi yhdistyvät.
  • Esimerkiksi “Invading Babylon” kirjassa 7MM yhdistetään aktivismiin ja kulttuurivallankumoukseen. RNS

7MM:n asema dominion-teologiassa

7MM toimii eräänlaisena sovelluksena dominion theologylle: kun dominion-teologia kertoo kristittyjen vallankäytön kutsusta, 7MM tarjoaa “tiekartan” eli seitsemän aluetta, joissa tämä tapahtuu.

“Dominion theology … is the teaching that Christians are to take dominion over all areas of the secular realm: media, government, schools, arts, etc. … It is also known as … and is often associated with … the Seven Mountain Mandate.” CARM+1

Teologinen analyysi

Raamatulliset perusteet

Dominion theology ja 7MM pyrkivät perustelemaan oppejaan useilla raamatun osilla. Esimerkkejä:

  • 1 Moos. 1:28: “…and have dominion over…” – korostetaan ihmiskunnan “vallan” saamista luomakunnasta.
  • Jes. 2:2-3: “Jumal­an huoneen vuori … valaistuu yli kaikkien kukkuloiden …” – usein viitataan 7MM-teologiassa. GotQuestions.org+1
    Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa,korkeimpana kukkuloista,ja kansat virtaavat sinne. 3Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me,me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.
  • Ilm. 17:9: “Ja tässä on mieli viisas: seitsemän päätä ovat seitsemän kukkulaa, joista nainen istuu.” – 7MM-liike tulkitsee tätä symbolina yhteiskunnan “vuorista”. Wikipedia+1

Teologinen logiikka

Ideana on, että kristityille ei riitä vain henkilökohtainen usko, vaan heidän tulee vaikuttaa laajasti koko yhteiskuntaan. (Koska kristillinen oppi on “kaiken kattava”.).

Kirkko ja kristityt nähdään aktiivisina vaikuttajina julkisessa tilassa – ei vain hurskaina yksilöinä. Mitä enemmän kristityt vaikuttavat “vallankäytön” sektoreilla, sitä vahvemmin Jumalan valtakunta maassa edistyy – usein liitetty “post-millennialismiin” (ajatus että Kristus palaa vasta, kun kristillinen valtakunta on laajentunut). Rapture Ready+1

7MM:n tapauksessa: kun nämä “kukkulat” saadaan kristittyjen hallintaan, yhteiskunta muuttuu kristilliseksi, ja Jumalan tahdon toteutuminen maan päällä vahvistuu.

Eri versiot ja jännitteet

On “lievempiä” versioita: joissa uskalletaan sanoa, että kristittyjen tehtävänä on olla “vaikuttajia” eikä suoraan vallankäyttäjiä. GotQuestions varoittaa:

“We have no direct command in Scripture to seek positions of influence … only that we make disciples and be Jesus’ witnesses…” GotQuestions.org

On “äärimmäisempiä” versioita: joissa ajatus vallasta, kristillisen “hallinnon” tarpeesta, jopa kirkon valta-asemassa korostuu. truthstodiefor.com

Teologiset kriittiset kysymykset

Onko kristittyjen tehtävä ensisijaisesti vallankäyttö vai palvelu? Miten kristillinen valtakunta (Jumalan valtakunta) ymmärretään – onko se jo osa tänne-maailmaa vai vasta tulevaisuudessa?

Kun keskeinen Raamatun kohta on 1 Moos 1:28, onko sen tulkinta “vallankäyttöön” oikea vai vääristynyt? (Katso myös kristillinen vastuunkanto eli stewardship.) Wisdom Library+1

Sosiaalinen ja poliittinen ulottuvuus

Vaikutukset yhteiskuntaan

Dominion-ajattelun ja 7MM:n kannattajat ovat aktivoituneet poliittisesti ja kulttuurisesti. Esimerkiksi -artikkelit Yhdysvalloissa kertovat, miten 7MM on yhteydessä kristilliseen nationalismiin. LMT Online+1

Latinalaisessa Amerikassa on havaittu dominion-teologian yhteys evankelikaalisen poliittisen vaikuttamisen kasvuun.

7MM-liike voi motivoida kristittyjä hakeutumaan ammatteihin tai johtotehtäviin, joissa he voivat vaikuttaa yhteiskuntaan (media, liiketoiminta, hallinto).

Mahdolliset riskit

Kun kristillinen usko yhdistyy vallankäytön tavoitteisiin, syntyy jännitteitä: uskonnon vapaus, moniarvoisuus, demokratia, LBGTQ-yhteisön oikeudet, naisten oikeudet ja sekulaari yhteiskunta saattavat joutua koetukselle. Esimerkiksi artikkelissa Afton Timesin mukaan:

“Over time, it evolved … Wagner … developed it into a call for dominion. … spiritual warfare … a more aggressive, political and spiritually militant approach.” Times Union

Kulttuurinen ja poliittinen hegemonia voi johtaa siihen, että ei-kristityt tai eri kristilliset ryhmät kokevat tilanteen uhkana. Ongelmia seuraa, jos korostetaan vallankäyttöä niin paljon, että evankeliumin ydin (synnin anteeksianto, Kristuksen sovitustyö) jää marginaaliin.

Yhteiskuntateoreettinen näkökulma

Dominion-teologia voidaan nähdä kristillisen kansallismielisyyden (kristillinen nationalismi) ja teokratian yhtymäkohdaksi. Wikipedia toteaa, että termi “dominionism” kattaa liikkeet, jotka haluavat Kristityn hallinnon.

Useat tutkimukset (esim. Gagné) varoittavat, että NAR-tyyppinen dominion-ajattelu voi uhan­alaistaa demokratiaperiaatteita, kun “vallattaessa” yhteiskunnan rakenteita kristilliseen arvo­kehykseen, vaikutusvalta voi kapeutua. Indiana Public Media

Kriittinen näkökulma

Vahvuudet

Dominion-teologia ja 7MM tuovat esiin sen, että kristillinen usko ei ole vain uskon “sisäinen” tai “kirkon-sisäinen” asia, vaan että usko haastaa koko elämän – työ, talous, kulttuuri, politiikka. Tämä voi rohkaista kristittyjä aktiivisuuteen ja vastuullisuuteen.

Nämä liikkeet muistuttavat, että kristityillä on vaikutusmahdollisuuksia yhteiskunnassa ja että he voivat toimia eettisinä vaikuttajina sektoreilla, jotka muuten helposti eriytyvät uskonnollisesta vaikutuksesta.

Heikkoudet / riskit

Raamatun tulkinnan tendenssi: Usein 7MM-ja dominion-teologia perustuvat symboliikan ja erityisten näkemysten tulkintoihin (esim. Ilm. 17:9) jotka eivät selvästi ohjaa kristittyjä “vallankäyttöön” yhteiskunnassa. GotQuestions varoittaa tästä. GotQuestions.org

Teologinen kritiikki: Joidenkin teologien mukaan dominion-ajattelu sekoittaa Jumalan valtakunnan ja ihmisen valtakunnan, jäähdyttää kirkon todellisen kutsumuksen (evankelioiminen, palvelu) ja korostaa julkisen vallan tavoittelua. Esim. Al Mohler on varoittanut, että se “sekoittaa Jumalan valtakunnan inhimilliseen poliittiseen rakenteeseen”. truthstodiefor.com

  • Yhteiskunnallinen riski: Jos kristillinen vaikutus nähdään “vallankäyttönä”, se voi johtaa yhteiskunnallisiin jännitteisiin, sietokyvyn kaventumiseen ja jopa autoritaarisuuteen.
  • Implikaatiot kristilliselle identiteetille: Jos kristittyjen tehtävä nähdään vallassa olemisena, on riski että julkinen asema, vaikutusvalta ja status korostuvat suhteessa Kristuksen seuraamiseen (esim. nöyryys, palvelu).

Mitä teologiset tutkimukset sanovat?

Esimerkiksi MacNeilin tutkielma Bangorissa toteaa:

“Dominion theology cannot be understood apart from the historical situation or sociological context …” Planet MacNeil+1 Toisin sanoen: tätä teologiaa on syytä analysoida paitsi teologisena myös sosiologisena ilmiönä.

Lisäksi kriitikot huomauttavat, että kristittyjen vaikuttaminen yhteiskuntaan on raamatullisesti perusteltua, mutta että “vallan” tavoittelu sen marginaalina voi olla ongelmallista. truthstodiefor.com

Yhteenveto ja pohdinta

Dominion theology ja Seven Mountain Mandate muodostavat merkittävän nykyajan kristillisen liikehdinnän suunnan, jossa paino on uskonnon, kulttuurin ja vallan rajapinnassa. Ne haastavat kristittyjä näkemään kutsumuksensa laajempana kuin pelkkä kirkossa olo: kristitty voi vaikuttaa yhteiskunnassa, taloudessa, mediassa, lainsäädännössä jne.

Samalla nämä liikkeet nostavat esiin vaikeita kysymyksiä: Mitä tarkoittaa kristillinen vallankäyttö? Onko se palvelua vai hallintaa? Miten varmistamme, että vaikutusvalta ei korvaa todellista lähetystyötä tai evankelioimista?

Miten nämä liittyvät toisiinsa?

Nämä kolme kokonaisuutta (dominion-teologia, Seven-Mountains/7MM ja Project 2025) kietoutuvat toisiinsa sekä ideologisesti että käytännön vaikutusketjuin, mutta eivät ole täysin yhteismitallisia oppeja. Alla tiivis, lähdeviittein tuettu selitys siitä, miten ne risteävät ja ketkä ovat niiden näkyvimpiä edustajia.

Ideologinen yhteys:

Dominion-teologia on laaja käsite, jolla tarkoitetaan erilaisia kristillisiä liikkeitä ja ajatussuuntia, jotka kannattavat uskovien vaikutusvallan (”dominion”) lisäämistä yhteiskunnassa — välillä jopa laajemmin valtion tasolle. Wikipedia

Seven Mountains / 7MM on yksi dominion-ajattelun muoto: sen mukaan kristittyjen tulisi vaikuttaa strategisesti seitsemässä ”vuoressa” (perhe, uskonto, koulutus, media, viihde/taide, liikemaailma ja hallinto). 7MM tarjoaa taktisen kehyksen siitä, missä vaikutus pitää tavoittaa. Wikipedia

Project 2025:n suhde:

Project 2025 (Heritage Foundationin ohjaama siirtymä-/politiikkahanke) on konservatiivinen, laaja politiikkabulevardi USA:n liittovaltion hallinnon uudelleenjärjestelyyn — se ei nimitä itseään „dominioniksi“, mutta sen ehdotukset — esim. uskonnollisten arvojen vahvistaminen politiikassa, hallinnon uudelleensijoittelu ja laajat henkilöstömuutokset — voivat tukea dominion-/7MM-tyyppistä tavoitetta siitä, että uskonnolliset liikkeet saavat käytännön vallan instituutioissa. Tutkijat ja järjestöt ovat varoittaneet tästä ideologisesta synkroniasta. Wikipedia+1

Käytännön risteämiset:

On sekä henkilökohtaista että organisatorista overlapia: jotkut 7MM/NAR-verkoston (New Apostolic Reformation) johtohenkilöt ja liikkeen kannattajat ovat näkyvästi tukeneet tai lobanneet konservatiivisia poliittisia toimia, ja Project 2025:n tekijäkaartissa puolestaan on konservatiivisia toimijoita, jotka eivät piilota uskonnollisten arvojen vaikutus-tai liittoutumisintressejä. Lisäksi Project 2025 -avaintoja edistäneitä henkilöitä (esim. Russell Vought) on luonnehdittu kristilliseksi nationalistiksi — eli poliittinen strategia ja uskonnollinen dominion-ajattelu kohtaavat käytännössä hallinnon muutoksissa. Wikipedia+1

Ketkä ovat vaikutusvaltaisimpia edustajia (karkeasti jaoteltuna)

Dominion / Seven-Mountains & NAR (näkyviä nimiä ja rooleja):

Lance Wallnau — 7MM-suosion uudelleenvirittäjä / kirjailija ja puhujahahmo; yhdisti 7MM:n poliittiseen strategiakeskusteluun.

Paula White — megapastri, Trumpin hengellinen neuvonantaja — esimerkki NAR/7MM-piirien pääsystä poliittisen vallan ytimeen (suora yhteys Donald Trumpiin).

David Barton, James Dobson, Bill Johnson (ja muita vanhempia vaikuttajia) — eri tapoihin yhteiskuntaa muovaavia konservatiivisia teologeja ja toimijoita, joilla on ollut vaikutusta dominion-diskurssiin.

Poliittinen / Project 2025 -kenttä (näkyviä nimiä ja rooleja):

Russell (Russ) Vought — keskeinen toimija Project 2025:n kehittäjissä ja poliittinen vaikuttaja; kuvattu sekä Project 2025:n arkkitehdiksi että kristilliseksi nationalistiksi, hän on myös siirtynyt viranhoitoon (esim. OMB). Hänen roolinsa on yksi tärkeimmistä käytännön linkeistä politiikkaan.

Heritage Foundationin avaintekijät ja laaja kirjo Mandate/Project 2025 -avustajia — teknokraatit ja konservatiiviset asiantuntijat (esim. Paul Winfree ja monet muut Mandate-kirjasarjan kirjoittajat) jotka laativat politiikkasuosituksia. Tämä verkosto tarjoaa käytännön työkalut (playbook, henkilöstörekisterit) vallan haltuunottoon.

Poliittisia esimerkkejä, jotka linkittyvät 7MM/dominioniin (poliitikot/julkishahmot):

Mike Johnson (House Speaker), Michele Bachmann, Lauren Boebert, Rafael Cruz — poliitikot, joiden yhteyksiä 7MM/Christian-nationalistisiin piirien kanssa on dokumentoitu tai joita on pidetty liikkeen kannattajina.

Mikä on käytännön merkitys — lyhyt arvio

Ideasta käytäntöön:

7MM ja dominion-ajattelu antavat strategisen ja teologisen perustan, Project 2025 tarjoaa taktisen/organisatorisen työkalupakin (hallinnon uudelleenjärjestely, nimitykset, määräykset). Kun henkilöitä ja verkostoja on molemmissa piireissä tai ne toimivat saman poliittisen projektin tukena, tuloksena voi olla nopea siirto uskomuksista hallintopäätöksiin (esim. lainsäädännön, hallinnon toimintatapojen ja nimitysten kautta). Monet tutkijat ja kansalaisjärjestöt ovat tästä huolissaan ja varoittavat demokratian ja kirjaimellisen erottelun murentumisesta.

Metodinen varaus

On tärkeä erottaa:

Kaikki konservatiivit tai uskonnolliset johtajat eivät kuulu dominion-liikkeeseen, eikä Project 2025 itsessään ole teologinen manifesti — se on poliittinen ohjelma (blueprint).

Todelliset riskit syntyvät, kun teologinen mandaatioteema (”meidän pitää ottaa vuoret”) kohtaa valmiin hallinnollisen suunnitelman ja vaikutusvaltaisia poliittisia nimiä. Tätä yhteyttä ovat avanneet sekä akateemiset tutkijat että mediatoimittajat.

Liikkeiden vaikutus Suomessa

Suomessa tämä kristillinen liikehdintä tunnetaan toistaiseksi heikosti. Käsitteet kuten dominion theology, Seven Mountains Mandate tai Project 2025 esiintyvät lähinnä englanninkielisissä lähteissä tai amerikkalaisen uskonnollis-poliittisen tutkimuksen piirissä.

  1. Konteksti on vahvasti yhdysvaltalainen.
    Dominion-ajattelu on syntynyt evankelis-karismaattisten liikkeiden ja 1970-luvun “Christian Rightin” sisällä. Se liittyy läheisesti amerikkalaiseen käsitykseen uskonnonvapaudesta ja valtion roolista, jota ei suoraan voi siirtää eurooppalaiseen sekulaariseen malliin.Amerikkalaiset poliittiset ja uskonnolliset opit kulkeutuvat oikeistokristittyjen mukana Eurooppaan. Ideologinen virta on suuntautuu Yhdysvalloista Eurooppaan – ei niinkään toiseen suuntaan (vrt. Trumpin kannatus Suomessa ja Euroopassa).
  2. Terminologia ei ole vakiintunut suomeksi.
    Esimerkiksi “Seven Mountains Mandate” käännetään joskus “seitsemän vuoren mandaatti”, mutta siitä ei ole suomalaista tutkimuskirjallisuutta, ja se jää helposti hämäräksi ilman taustoitusta.
  3. Ilmiö näkyy Suomessa epäsuorasti.
    Vaikka dominion-teologian varsinainen teologinen pohja puuttuu täältä, jotkin sen retoriset ja poliittiset vaikutteet voivat kulkeutua amerikkalaisen evankelikaalisen median ja some-verkostojen kautta — erityisesti niille, jotka seuraavat yhdysvaltalaista kristillistä oikeistoa, profeetallisia liikeitä tai “kristillistä nationalismia”.

Dominion-teologia / Seven-Mountains -ajattelu on lähtökohtaisesti angloamerikkalainen ja karismaattinen/evankelikaalinennen verkostoilmiö, mutta se on kansainvälistynyt verkostojen, konferenssien ja somekanavien kautta.

Project 2025 on yhdysvaltalainen poliittinen “playbook” (Heritage Foundation) — ei teologinen liike, mutta sen hallinnolliset työkalut ja nimityslistat sopivat käytännössä yhteen dominion-tyyppisten tavoitteiden kanssa, ja tätä yhteyttä tutkijat ja toimittajat ovat nostaneet esiin.

Euroopassa 7MM / NAR -ajattelua näkyy ensisijaisesti kahden kautta: (1) kansainväliset karismaattiset verkostot ja apostolisen johtajuuden konferenssit (Euroopan apostolinen verkosto yms.) ja (2) sosiaalinen media / suoratoisto, jonka kautta amerikkalaiset vaikuttajat tavoittavat eurooppalaisia seurakuntia.

Euroopassa radikaalin kristillisen oikeiston kasvu on ollut nopeaa. Suomessa on jatkuva henkinen tilaus hengellisille ja karismaattisille liikkeille.

Miten ilmiö näkyy Suomessa tai lähellä Suomea?

Suora läsnäolo on toistaiseksi rajallista, mutta merkkejä leviämisestä on: käännöksiä, suoria vierailuita (ulkomaalaiset puhujat) ja paikallisten karismaattisten piirien kiinnostusta 7MM-teemoihin. Suomen akateeminen keskustelu tuntee NAR/7MM-käsitteen, ja suomenkieliset Wikipediasivut ja muut esittelyt ovat saatavilla.

Kanavat Suomessa:

Kansainväliset seurakuntaverkostot ja messu-/konferenssivierailut (esim. ulkomaiset apostolit/puhujat tuomassa 7MM-viestiä).

Sosiaalinen media, YouTube-, Facebook- ja Telegram-ryhmät, joissa jaetaan oppeja, profetioita ja strategioita (monikielinen sisältö). (ilmenee yleisestä verkostotutkimuksesta).

Poliitikkojen ja uuskonservatiivisten liikkeiden väliset kosketuspinnat: Suomessa on keskusteltu oikeiston ja uskonnollisen konservatismin kohtaamisesta (esim. Finns Party (PS) -yhteyksistä historian ja tutkimuksen näkökulmasta). Tämä ei tarkoita suoraa 7MM-valtaa, mutta vastaanottopintaa poliittiselle yhteistyölle on paikoin havaittavissa. Helsingin yliopisto

Arvio kulttuurisesta vastaanottopinnasta Suomessa

Suomi on laajalti sekularisoitunut ja perinteisesti luterilainen, mikä vähentää laajan dominion-tyyppisen liikkeen poliittista läpilyöntipotentiaalia verrattuna Yhdysvaltoihin. Korkea luottamus instituutioihin, vahva hallintokulttuuri ja kirkon aseman historia tarkoittavat, että massiivinen kulttuurinen valtasiirto on epätodennäköinen. Pew Research Center

Mutta vastaanottopintaa löytyy:

  • Pienemmillä yhteisöillä ja karismaattisissa seurakunnissa, joissa 7MM-viesti paikallistuu käytännön toimintasuunnitelmiksi (esim. koulu- tai mediaprojektit), on otollisuutta.
  • Poliittisesti aktiivinen vähemmistö (oikeistopopulistinen kenttä) voi muodostaa yhteistyöpintoja samoista arvoista kiinnostuneiden uskovien kanssa — erityisesti jos viesti esitetään kansallisena, ei suoraan amerikkalaisena agendana. Helsingin yliopisto

laajempi läpilyönti on epätodennäköinen, mutta paikallinen organisointi ja verkostoituminen voivat tuottaa vaikutusta tiettyihin sektoreihin (esim. paikallispolitiikka, koulutusprojektit, media) etenkin, jos toimijat pystyvät esittämään tavoitteet “kansalaisaktivismina” eikä ulkomailta tulevana dominointina.

Käytännön esimerkit / mitä seurata Suomessa

Ulkomaisten puhujien vierailut ja konferenssit (nimet kuten Lance Wallnau, Paula White yms.) — tarkkaile ilmoituksia ja seurakuntien ohjelmia.

Paikallisten karismaattisten verkostojen kasvu — uusia järjestöjä, koulutuksia, koulu- tai mediainitiatiiveja, joissa mainitaan ”kulttuurin valloitus” tai ”vaikuttamisen vuoret”.

Yhteistyö poliittisten toimijoiden kanssa — katso kannanottoja, puolueiden uskonnolliset kytkökset ja tapaamiset uskonnollisten johtajien kanssa. Helsingin yliopisto

Lähteet:

  • New Apostolic Reformation — yleiskuva ja levinneisyys. Wikipedia
  • Helsingin yliopiston uutis/selvitys: suomalaisen uuden oikeiston ja uskonnollisen oikeiston kohtaamisista. Helsingin yliopisto
  • Project 2025 — yleiskuva (Heritage Foundation -projekti). Wikipedia
  • Mora-Ciangherotti: tutkimus 7MM-verkoston leviämisestä (verkosto-näkökulma). MDPI
  • Pew Research: religioosion rooli ja christian-nationalism-vertailut kansainvälisesti (kontekstuaalinen tausta). Pew Research Center

image_pdfimage_print