Ravintoaineet

Välttämättömät ravintoaineet

Ravintoaineet jaetaan välttämättömiin, ei-välttämättömiin ja ehdollisesti välttämättömiin ravintoaineisiin. Useimmat ravintoaineet sisältävät veden, hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen ohella vitamiineja ja mineraaleja sekä antioksidantteja ja kuituja hieman eri suhteissa. Kaikilla näillä ravinteilla on kuitenkin oma tärkeä tehtävänsä toimivassa aineenvaihdunnassa. Elimistö hyödyntää välttämättömiä ravintoaineita kasvuun, kudosten uusiutumiseen ja lisääntymiseen sekä mm. solujen ja solukalvojen rakennusaineina, energian tuotantoon, hormonitasapainon ylläpitämiseen, solusignaalien välittämiseen ja immuunipuolustukseen.

Rasvat, lipidit ja kolesteroli

Rasva on yksi perusravintoaineista hiilihydraattien ja proteiinien ohella. Triglyseridit eli varsinaiset rasvat ovat muodostuneet rasvahappojen eli pitkäketjuisten karboksyylihappojen esteröityessä glyserolin kanssa. Mitä ovat rasvat, lipidit ja kolesteroli?

Hiilihydraatit, tärkkelys ja sokerit

Hiilihydraatit eli sokerit, tärkkelys ja kuidut ovat rasvojen ja proteiinien ohella yksi kolmesta perusravintoaineesta. Hiilihydraatteja ei yleisesti pidetä välttämättömänä ravintoaineena, koska elimistö osaa glukoneogeneesissä muodostaa glukoosia ja ketoaineita ravinnosta saaduista proteiineista ja rasvoista sekä kehoon vararastoituneista rasvoista ja proteiineista.

Aminohapot ja proteiinit

Proteiinit ovat aminohappoketjusta muodostuvia ihmiselle välttämättömiä yhdisteitä tai useammasta aminohappoketjusta muodostuvia komplekseja. Lähes kaikilla tunnetuilla eliöillä proteiineja muodostavat samat 20 aminohappoa. Ne ovat jokaisen elävän solun toiminnan perustana ja niitä tarvitaan mm. kudosten uusiutumiseen sekä elimistön toimintaa säätelevien entsyymien ja hormonien raaka-aineeksi.

D-vitamiini

D-vitamiini on saanut valtavasti huomiota sekä erilaisissa medioissa että tutkijapiireissä. Sen vaikutuksista terveyteen on tehty viime vuosina tuhansia tutkimuksia ja uusista terveysvaikutuksista raportoidaan viikoittain. Joillekin on kaikesta huomiosta huolimatta jäänyt epäselväksi, kuinka tärkeä ja monivaikutteinen vitamiini D-vitamiini on.

Probiootit

K1- ja K2-vitamiinit

Kahvi