Gluteeniton ruokavalio

Runsasrasvainen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa epileptikoita

Ketogeeninen vähän hiilihydraatteja sisältävä runsasrasvainen ruokavalio on toimiva hoitomuoto epileptikoilla, joilla normaalit lääkkeet eivät toimi. Etenkin epilepsiaa sairastavien lasten hoitomuotona HFLC vähentää tutkitusti epileptisia kohtauksia silloin kun lääkkeet ovat tehottomia. Tämä perustuu siihen, että aivosolut käyttävät energianlähteenä sokerin (glukoosin) sijasta ketoaineita, eli rasvan polttamisesta jääviä ainesosia. Kun ravinnosta ei saada hiilihydraatteja, jotka imeytyvät glukoosina solujen ravinnoksi, elimistö adaptoituu hyödyntämään rasvoja energianlähteenä, ts. menee ketoosiin. Jos ravinnosta ei saa riittävästi hiilihydraatteja, maksa tuottaa elimistön tarvitseman glukoosin glukoneogeneesissä.

Ketogeeninen ruokavalio voi myös auttaa syövästä toipumisessa, koska syöpäsolut kaikkien muiden solujen tapaan käyttävät ravinnoksi hiilihydraateista saatavaa glukoosia. Elimistön omista soluista poiketen, syöpäsolut eivät pysty käyttämään ravinnoksi ketoaineita, jolloin hiilihydraatittomalla ruokavaliolla syöpäsolut näännytetään nälkään.

“[The ketogenic diet is] based on a ratio of fat to carbohydrates and proteins. A normal diet contains a 0.3:1 fat-to-carb and protein ratio, but the classical ketogenic diet is based on a 3 or 4:1 ratio… This means that the diet includes 3-4 grams of fat per 1 gram of protein and carbohydrate… Research has shown that more than 50 percent of the children with epilepsy who eat this diet can have their number of seizures cut in half. About 10-15 percent of children will stop having seizures… Fats like butter, heavy whipping cream and olive oil are recommended. Carbohydrates are strictly limited.8
Ahsan Moosa Naduvil Valappil, MD.

GFLCP

Gluteeniton vähähiilihydraattinen paleoruokavalio noudattaa seuraavia periaatteita:

1. Runsaasti hyviä rasvoja: Päivittäisestä energiasta jopa 50-85 % saadaan hyviä rasvoja sisältävistä luonnonmukaisista elintarvikkeista, kuten avokadot, luomuvoi, munankeltuaiset, kookosöljy ja rasvaiset pähkinät.
2. Kohtuullisesti, 40-70 g proteiineja luonnonmukaisista läheistä (niittyliha, orgaaninen liha, riista).
3. Rajoittamaton määrä tuoreita kasviksia ja vihanneksia, mielellään luomuna.

Proteiini on välttämätön ravintoaine. Sitä tarvitaan lihasten ja luuston ylläpitämisen lisäksi mm. hormonien tuottamiseen. Proteiinia saadaan ravinnosta usein liikaa. Länsimaissa proteiinin saanti on jopa 2-5 kertaa enemmän kuin elimistö tarvitsee. Yleensä 1 gramma proteiinia / kehon rasvattoman massan painokilo on riittävästi. Kilpaurheilijoille, kehonrakentajille ja raskaana oleville naisille suositellaan 25 % suurempia proteiinimääriä. Useimmille riittää 40-70 grammaa proteiinia päivässä. Tämän perustelu on se, että proteiini aktivoi mTOR-geenin (mammalian target of rapamycin), joka on merkittävä lihasmassan kasvun sääntelijä, mutta joka on tutkimuksissa myös yhdistetty ikääntymisprosessiin ja syöpien kehittymiseen. voi myös lisätä syövän riskiä. Tämän geenin vaimentaminen voikin lisätä elinvuosia.

Terveellistä ruokavaliota ajatellen useimmat ihmiset syövät liikaa huonolaatuisia proteiineja ja hiilihydraatteja, mutta liian vähän hyviä rasvoja.

 

http://www.newyorker.com/magazine/2014/11/03/grain
http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten-free_diet
http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/horeca/gluteeniton_ruokavalio/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gluteeniton_ruokavalio
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/07/23/why-is-wheat-gluten-disorder-on-the-rise.aspx
image_pdfimage_print